martes, 5 de marzo de 2013

Busfríu (Cuideiru) - Llan de Cubel

9 de Febreru de 2013

Track: Busfríu (Cuideiru) - Llan de Cubel


Sábadu pela mañana y somos tres los qu'animámonos a dir de monte. Nun tocaba ruta del GM Xuan de la Borrina, pero amenaza'l mal tiempu pa una bona temporada y preferimos nun perder un finde ensín salir al menos a dar un paséu.

Poro, Pangua, Kíla y yo, vamos dir conocer una d'eses rutes que teníemos na tiesta va un tiempu y nun ye otra cosa qu'ascender hasta'l míticu Llan de Cubel. Nun ye que sea un monte ablucante nin muncho menos, pero como'l grupu folk que lleva'l nome d'esti monte, si que ye míticu, pues el propiu monte algama la categoría de míticu tamién.

Partimos de Busfríu (648 ms) col Llan de Cubel al fondu

Saldremos de Xixón orbayando, en direición occidente astur y enantes de la salida de Somao, adelantaremos al bus del Sporting que diba xugar a Lugo, pitándo-yos en mou pacón y devolviéndonos un rafagazu'l chofer, jeje.

Pararemos al llau de la N-632, en Piñera, a desayunar daqué y siguimos camín hacia Samartín de Lluiña, onde tomaremos la As-222 hacia Brieves, desviándonos a la mandrecha al pocu, pa xubir per una guapa carretera que fadrános pasar pelos pueblos de L'Acebu y Brañaseca, hasta finar en Busfríu.

Xubimos hacia'l Cuetu, per delles siendes estraes de cotolles

Entamaremos camín, casi a les 10 y media la mañana y fadrémoslo pela carretera que vinimos hacia l'Altu la Recorva, anque enantes d'averanos siquiera, alcontramos un camín que paez xubir direutu hacia la xerra los Baos.

Foi un pelín d'erru, ya que sienda si qu'había y munches, pero taben práuticamente zarraes peles cotelles y aparte de pinchanos, tuve que garrar en brazos a la perrina, ya que fozar pente los pinchos, colos güeyos al mesmu altor, nun tien que prestar muncho.

El cabu Vidiu y  la Paradiella dende'l Cuetu (789 ms)

Sacante d'esto, en media horina, paez mentira pero tardamos muncho pa na, ficimos la nuesa primer cota del día, El Cuetu, que ye colos sos 789 ms, la más alta del conceyu de Cuideiru y ta asitiada na xerra de los Baos, que tiénenla estrozada con eólicos d'una punta a la otra.

Casi ensín parar, siguimos xerra Los Baos alantre, pasando per un minicolláu con una pequeña llaguna, qu'avéranos a la fastera de las Penas del Vientu. Enantes d'encumar lo que queda de las Penas del Vientu, averámonos al travíes del Altu'l Cordel, hasta'l Picón (801 ms), puntu más altu de la xerra Los Vientos.

Siguimos caleyando peles xerres de los Baos y los Vientos

Cuando digo lo que queda, ye porque les pistes pa plantar los eólicos, casi llévense per delantre tol Picón, quedano namái una paletada de Picón, a la qu'aporto pente cotolles más altes que yo. Dexo, esta cota, que nun me servía pa tachar, ya que pertenez a Valdés al completu y metémonos de nuevu pela pista pa cotar las dos Penas del Vientu.

La primera tien 765 ms y xúbese cenciello, pero la segunda, dempués de bordiar pela manzorga una peñona, costó muncho más de cotar ya que, yera un marabayu de peñes, arbusto baxo y cotolles, nel que nun se veía onde se pisaba.

Kíla nuna de las Penas del Vientu

Enriba too, Kíla empeñose en seguime, envede dir con Pangua y tuve que trepar con ella hasta los 755 ms de la Pena'l Vientu sur. Dempués de saca-y la semeya, tocóme garrala de nuevu y baxar en direición contraria, faciendo malabarismos pa nun danos un fostión.

La verdá ye que la perra nun brazu, y cola otra intentando agarrame a lo que podía pa destrepar, nun foi lo meyor de tol día y más, si cuando póneste a echar cuentes col track a posteriori, ves qu'estes cotes nin siquiera llevanten 30 ms dende'l colláu col Cuetu. Trabayu de baldre... 

Metémonos nun auténticu quebrapates pasando de los Vientos a la xerra del Pumar

Menos mal, qu'acabáronse los problemes y lo que nos quedaba per delantre yera una sucesión de llombes, nes que poder dir apriesa cotando y esfrutando d'un día, que polo menos taba portándose y nun amenazaba lluvia.

Asína ficimos, pasando primeru por la Siella (760 ms), pa dempués d'ascender a los Picones (759 ms) escaecer d'una vegada los molinos de vientu y entrar nuna nueva xerra como ye la del Pumar, onde magar d'un tramu más llargu de camín, completamos les 4 cotes de Cuideiru col Picu La Bordinga (698 ms). 

Dexamos les cotes más altes de Pravia atrás y per delantre'l... Llan de Cubel

Nun solo facemos la última cota de Cuideiru, sinon que fadremos la primer cota de Pravia, cola Bordinga. Y d'ella, pasaremos per un hombru, Picu La Uz, pa baxar pegaos a la fonte col mesmu nome, que tien de danos pasu a l'ascensión a la segunda cota de Pravia, el Llanu Sangreña.

Kíla pasando pol colláu del Llan de Cubel

Equí, toparémonos con un garrapiellu caballos, a los que Kíla, va tener entreteníos un ratu lladrándo-yos y baxaremos al colláu de Llan de Cubel, onde aparte de les vistes a Ouviñana, tendremos muncho más cerca'l nuesu oxetivu del día, el picu Llan de Cubel.

Ascendemos al Llan de Cubel, acolumbrando'l Islla la Deva y la costa pixueta

Nun tenemos mui clara, cual ye la meyor canción pa tal ascensu, pero namái que facemos cume nos sos 683 ms, y asomámonos penriba d'una corona cotolles que tien na cima, vamos poder agüeyar con claridá parte de la costa pixueta y enmediu la mar, el Islla la Deva, dándonos el tema perfeutu pa cellebralo.

Cumal del Llan de Cubel (683 ms)

Equí tamos, 3 hores dempués nesti míticu monte que dió nome a la más mítica banda de folk d'Asturies. Y eso, que toi acompañáu como casi siempre pol gaiteiru y xiblateru de Felpeyu, que ya ye muncho dicir y la mio perra nómase Kíla, que-y vien de la grandísima banda irlandesa. Nun podía ser más folki esta ruta, jeje.

Media horina, bien merecía tar nesti conu casi perfeutu que ye'l Llan de Cubel. Poro tuviemos sentaos protexíos del vientu, pola cotollada y magar de la xinta, pondrémonos en marcha, pero esta vegada cansaos de tanto xube-baxa y de tanta cota por tachar vamos garrar toles pistes que faldean les xerres col envís d'aportar lo antes posible a Busfríu.

Baxamos del Llan de Cubel, pa bordiar por pista tol valle del ríu Uncín

A dicir verdá, la ruta taba planiada pa tener dos coches: unu en Busfríu y otru en Teixidiel.lu ganando con ello, nun comer pista a dolor a la vuelta y sobretou conocer, les brañes vaqueires d'ambes fasteres del valle del ríu Uncín.

D'estes brañes, 3 tan práuticamente embaxo'l Llan de Cubel, La Puerca, Folgueirúa y Teixidiel.lu, y la siguiente al sur d'esta fastera, La Bordinga, vamos tener la suerte de ver les sos cases ya esbarrumbaes dende'l L.lanu la Muela, embaxo'l picu del mesmu nome.

Acolumbramos los altos ñevaos de Miranda y Somiedu

Del L.lanu la Muela, bordiaremos pel sur Los Picones, pol camín de los Asturianos, pente una viesca de pinos madereros y saldremos pelín cansaos al Posadoiru, magar de bordiar pel norte, La Siella. Nesti puntu, baxo los eólicos otra vegada, aparte de ver el pueblu abandonáu de L.lendepín, taremos al fin, más cerquina de Busfríu.

Enantes de dexar estes xerres estraes de xigantes que nel intre, alloquecen a ún, por mor de la velocidá a la que van les aspes, vamos tener la suerte de que les ñubes llevántense un pocu y ver tolos montes de Mirando y Somiedu con una bona ñevada.

Fadremos lo más aina posible'l traviesu de les xerres baxo los eólicos

Agora sí, pasaremos baxo las Penas del Vientu, garrando un camín que baxa faldiando per dientro'l valle d'Uncín, la xerra los Baos. Esti camín, sacante de tener que trepar pela muria d'una casa pa superar una portiella imposible d'abrir, dexarános nun sele descensu en Busfríu.

A la fín, aportamos al coche, onde demientres mudámonos de ropa, ponemos l'últimu discu que cuantayá ficieren Llan de Cubel y quedamos naguando porque dalgún día decídanse a sacar otru nuevu. Espero poder xubir dalgún día, dende'l valle Sangreña, escuchando'l discu.
Aportamos a Busfríu de nuevu dempués d'un llargu tornar

En resume, ruta que bien pudiera ser una mañanera con fartura si la ficiésemos en travesía. Pero a nós, llevónos 5 hores y media completar los 17,3 kms de percorríu, contando tamién, que puédense escaer munches cotes, pa nun acabar superando los 775 ms de desnivel acumuláu que ficimos.

Camudando'l Camín nel Llan de Cubel


Nesta ruta folki peles llendes de Cuidieru ficimos: El Cuetu (789 ms) vértice xeodésicu de Cuideiru y primer cota, La Siella (760 ms) segunda cota, Los Picones (759 ms) tercer cota y el Picu La Bordinga (698 ms) cuarta cota de Cuideiru y primer cota de Pravia; Tamién cayeron el Llan de Cubel (683 ms) y el Llanu Sangreña (682 ms) segunda y tercer cota respeutivamente.

Ver progresos en: Retos montañeros

9 comentarios:

  1. Bon sitiu pa esparcer agora nel iviernu si nun te presta pisar ñeve. Nun conozco mucho d´esa fastera, pero el Llan de Cubel si que tengo ganes de facelu. Tomo nota del recorriu. Por ciertu, que entonariais un cantar de Llan de Cubel nel cumal, ¿non?, ja, ja.
    Un saludu

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Pues ye una fastera guapa de conocer, si nun fuera polos eólicos, jeje. Non, paga la pena, metese per esos valles. Hai pueblos bien guapos, munchos d'ellos abandonaos.

      La verdá ye que fuimos cantando casi tol camín, jeje

      Un saludu

      Eliminar
    2. Ayeri fice la ruta, muy parecía la vuestra, de fechu, llevaba el tu track. El día taba gafu por la fastera d´occidente, pero dió pa echar la tarde. Guapes eses xerres a pesar los molinos y les cotoyes, que delles hay. Pa la vuelta cambié un pocu el percorriu pa nun tragar pista a esgalla. Llámame la atención que´l picu la Bordinga ye mas altu que el Llan de Cubel y paez tar en Pravia ¿cual ye el techu´l conceyu?. Y hay que enterase si hay ponte nel ríu Uncín fa facela en circuitu dende Brañaseca a Teixidiello o entre Pedroso y Folguerúa. En otros tiempos de xuru que eses brañes en ambes márxenes del ríu taben comunicaes, pero agora sabe dios comu tarán les caleyes.
      Un saludu

      Eliminar
    3. Si ves al final de la entrada... ties les cotes de Pravia y Cuideiru feches... el Picu La Bordinga ye más altu que'l Llan de Cubel y fai llende de Pravia y Cuideiru, así que ta claru que la Bordinga ye'l más altu de Pravia.

      Lo del crucie de fastera de valles, pensámoslo tamién, y quedaría una ruta xenial, xuniendo eses brañes vaqueires, pero lo que dices, ye cuestión quiciás, de dar un paséu a ver que tal cruciase'l ríu y nun facer tanto casu a los montes, jaja.

      Un abrazu

      Eliminar
  2. Casi cuesta más tachar todos los retos que hacerlos, a ese ritmo acabas con todos antes de lo previsto.

    Habría que hacerla con gaitas.

    Abrazos.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Bufff, muncho me queda Fernan... menos mal que toi faciendo unes dobles llistes que ya t'explicaré, jeje

      Un abrazu

      Eliminar
  3. Ruta de paisaxe vaqueiru y, polo tanto, desolación total.

    Piedra dura, sable llandiu
    prieta murnia alrededor.
    Los pixuetos de la Deva,
    les neñes del Rebeón.

    ResponderEliminar