lunes, 3 de octubre de 2011

Refuxu de Sarradets - Taillón - Cabietos - Vall d'Ordesa (Sobrarbe)

7 de Setiembre de 2011

Track: Refuxu de Sarradets - Taillón - Cabietos - Vall d'Ordesa (Uesca)

Alborecemos nel refuxu de Sarradets, nel que va ser el nuesu últimu día de ruta per Pireneus. Pa güei, tenemos un día muncho más sele que l'anterior pero nun va tar ermu d'emociones de xuru. Pa entamar, al tar en Francia asperábemos con ansia'l desayunu, nun vaya ser que pudiéramos ponenos finos de curasanes... pero non... nun yera pa tanto l'asuntu. Desayunu normal, tirando a floxo, floxo.

Pangua, podría darme caña coles bondaes de la cocina francesa, pero nin el desayunu nin la cena del día anterior, foron al mio entender dalgo p'alloquecer. D'otra miente, tengo que dicir que'l tratu foi bonu y ficieron dalgo que falta n'Asturies y tamién nel restu del perinéu aragonés, l'interés de los refuxeros por cual va ser la ruta que vas facer al día siguiente, pa posibles percances. Tou un detalle y dalgo a copiar n'otros sitios.

Alborez na Breca Roldán

Polo demás, pueu dicir que nun tendría nengún problema en tornar pol refuxu, ya qu'anque nengún de los dos fuimos a descansar bien, quiciás por un escesu de cansanciu pola frayada que traíemos, les habitaciones yeren cómodes y el refuxu afayaizu pal descansu en tolos xacíos.

Más menos, a les 8 y cuartu tábemos ya andando y la ruta taba clara, teníemos que xubir otra vegada a la Breca Roldán. Pusímonos a ello, caleciendo les pates con gran rapidez y anque tuviemos que lluchar un pelín col xelu del glaciar, que resbariaba dafechu, poro n'otra dómina del añu los crampones tienen de ser más qu'obligatorios, xubióse con bones sensaciones nes pates.

Bordiando la Picalayuela o Punta Bazillac y el Mallet tapándonos el Taillón

Casi media horina tárdase en tar na puerte entre Uesca y Francia, y llueu garramos un senderu que va dir pela base de la Punta Bazillac o la Picalayuela, ye dicir el marcu esquierdu de la Breca si miramos dende Aragón, el drechu sería tola cresta que vien de la Punta Corral Ciego.

Tenemos otru día ablucante, asína que vamos esfrutando del pedreru que vamos travesando pegaínos a la paré, hasta qu'aportamos a lo que nomen la Falsa Breca, que ye otru pasu qu'hai ente la Picalayuela y el Mallet o Dido.

Encarando la xigante cresta al Taillón o Punta Negra

Magar de bordialo pela mandrecha (paez ser que ye lo mesmu pel otru llau), vamos meténos nuna amplia cresta qu'empobínanos ensín erru posible al Taillón o Punta Negra. Nun tenemos muncho más que contar d'esta ascensión ya que dicen que ye un de los primeros tresmiles que fai la xente. Paezme normal, viendo que tan solo ye garrar un senderu qu'asciende per un pedreru enorme, hasta dir ganando-y altor a tolos metros que conforman esti cumal de 3142 ms.

Vignemale una vegada más y cumal del Taillón (3142 ms)

Asína qu'en menos d'hora y media tamos nel nuesu primer tresmil del día, y anque nun tamos mui cansaos, al menos a mi, apetezme facer un sandwich ya que nun desayuné demasiáu. Magar del desayunu, nun perdemos tiempu y siguimos crestiando'l Taillón, hasta aportar al pasu, que dános la posibilidá d'averanos al cuellu de Cabieto, onde podremos empobinanos a los Cabietos.

Los Cabietos na cresta del Taillón

La baxada al cuellu, ye un senderu pelín aéreu y de roca suelto, pero nun tien mayor dificultá sacante de dir bien sollerte y nun facer el fatu. Como non, ta marcáu como PD, jeje, asína que nunca vos fiéis. Eso sí, les vistes sol glaciar del Cabieto son perguapes, pero tamién atristayen ya qu'una vegada más tamos ante'l fin d'estos espectáculos de xelu y ñeves d'antañu.

Baxando hacia'l Cuellu de los Cabietos y glaciar de Cabietos

En media horina, taremos na parte más baxa de la cresta qu'empobínanos al Cabieto Oriental. Pero enantes d'atacar esti picu, camentamos la posibilidá de dexar les mochiles nel entamu del ascensu. Ver a unos compañeros que salieren enantes que nós del refuxu facélu y sobretou ver la afilada cresta que nos lleva al Cabieto Occidental acaba por anímanos a ello.

A pol primer Cabieto, el Oriental

Dexamos pues, les mochiles a unos 2940 ms, y tiramos p'arriba ensín mayores problemes que superar dalguna peña na parte baxa y dempués ya toca caleyar per pedreru hasta aportar a los 3027 ms d'altor del Cabieto Oriental.

Cresta de los Cabietos y cumal del Cabieto Oriental (3027 ms)

Les vistes son como siempre una pasada, anque dempués de 3 díes, acaben por ser repetitives. Como dalgo nuevu, acolumbramos al fin, el puertu de Buxaruelo, onde atopámonos con un feu aparcaderu enllenu coches na parte francesa. Y ye qu'hai que dicir, que nun son un exemplu tampocu, nos temes conservación mediuambiental ya qu'ente esti aparcaderu y el cachu d'hotel qu'hai embaxu la Gran Cascade, ya lo dicen tou...

Cabietos Occidental y Cabieto Oriental en plenu crestéu

Polo demás, tenemos enfrente nuesa, un guapu crestéu hasta'l Cabieto Occidental y vamos ensín mochiles, poro l'esfrute va ser de continuu. Si foron diez minutos dende les mochiles hasta'l cumal del Cabieto Oriental, tan solo tardaremos otros diez en facer tola cresta hasta los 3033 ms del Occidental.

Eso sí, ficimos una cresta penriba de toles peñes qu'alcontrábemos, ensín arrodiar nengún obstáculu, trepando y destrepando gayoléramente con aéreos incluyíos. Foi una pasada sentíse llibre, ensín esi pesu que llevábemos nel llombu dende más de 3 díes.

Cumal del Cabieto Occidental (3033 ms)

11 menos cuartu de la mañana, y ya tenemos tol pescáu vendíu, en cuanto al llabor montañeru en cotes altes. Asína que tirámonos un pelín a investigar la continuidá de la cresta hasta otru cumal secundariu, y dámonos cuenta del erru de nun traer les mochiles, ya que tenemos por delantre una penosa vuelta atrás hasta elles.

Baxando a poles mochiles cola Punta Blanca

Nun quedaba otra y a pesar de ver una baxada afayaiza pa siguir ruta, tenemos que tornar atrás, y facémoslu baxando un pelín a media falda de la cresta de los Cabietos y avanzaremos, travesando pedreros y trepando y destrepando dalgún estribu que traviesa'l nuesu camín, hasta topános col nuesu destín, que nun foi otru, qu'otru plizcu de quesu y chorizu pa garrar fuercies.

Llevamos 3 hores y cuartu de ruta, cuando ponémonos de nuevu en marcha, y de regalu tenemos una fea baxada hasta'l Barrancu de Royo, primeru con destrepes per roca roto y llueu per un pedreru que nun mos facilita nada, alcontrar un camín nel qu'avanzar con soltura.

Llanos de Salarons o Plana Catuarta dende'l Barranco de Royo

Dempués de la baxada inicial pindia, alcontraremos una llanura en mediu d'esti barrancu pela que caleyaremos con tranquilidá, hasta aportar a un gran vivac, dende'l que tenemos una preciosa vista de la vertical paré de la Punta Blanca (que pena qu'esti picu nun llegue a los tresmil) y entós será cuando avistemos la Plana Catuarta, que ye una especie de llagu secu de grandes dimensiones.

Plana Catuarta y Punta Blanca

P'aportar hasta la Plana, tendremos una pesada baxada per un prau pindiu, la cual faise pocu agradable, hasta qu'al fin, caleyamos per esta planicie y les nueses pates agradecen enforma la falta de desnivel, ya que dende'l pinchu coles mochiles llevamos unos 540 ms descendíos ensín parar.

Finaremos esti planu, y tendremos que xubir al colláu de Salarons o Collata dera Pilón, dende la cual vemos un valle nomáu Aguas Tuartas, qu'amósanos un serpentiar de l'agua baxante del barrancu, por meandros tan llentos que l'augua ye inclusu a tomar un ciertu color a ranciu verdín.

Aguas Tuartas dende la Collata dera Pilón o colláu de Salarons

Polo demás, baxaremos d'esti colláu, destrepando pola manzorga un resalte de roca, hasta que pisamos esta llamarga d'Aguas Tuartas y nella avanzaremos fácilmente siguiendo unos h.itos, qu'intentarán non meténos nes partes d'agua más profundes, siempre tirando pola esquierda del cursu d'agua.

Hai que dicir, que nel intre, foi la primer vegada que vimos un animal vivu, sacante de dalguna llargatexa en Góriz, ya nesta llamarga pudimos acolumbrar dalgún robezu (sarrio en Pireneus) y les tan naguaes marmotes, que Pangua nunca viera.

Un pelín más allá de la una de la tarde, tamos ya nel final del barrancu de Salarons, y tenemos antes nós, la caída final del Circu de Carriata. Pa ello, finamos la travesía per Auguas Tuertas y xubimos un pelín hacia la paré del picu Salarons o Gallinero, onde topámonos con un tapecíu crucie de caminos.

Faixeta coma Barrau (Faja de las Flores) y baxada a la Carriata

A la esquierda, en plena paré del Salarons, tenemos una terraza interna que percorre tola paré del picu hasta perdése nes sos curves, ye la nomada Faixeta coma Barráu o Faja de las Flores. Quicías ún de los caminos más ablucantes que vi na mio vida, ya qu'anque hai una caída intermedia hasta'l nuesu puntu, dende'l propiu camín, lo más cercanu al suelu qu'acolúmbrase ye'l final del circu de Carriata, ye dicir, el Vall d'Ordesa a lo baxero.

En plena faixeta de Carriata colos sos prestosos aéreos

Dende la nuesa posición, ya pon la piel de pita, percorrelu tien de ser una sensación increyible. Pero... quedará pa otra ocasión, ya que los nuesos pasos teníen otru destín y otra faixeta. La que nos diba facer baxar el circu de Carriata ensín aidanos de nengún ellementu esternu a la propia roca y los sos destrepes naturales.

Preciosos los pasos que n'envueltes baxan esta paré

Poro, baxamos más pola mandrecha hasta otru crucie, onde pues escoyer utilizar unes clavixes más direutes en baxada o garrar l'aérea faixeta, pa con un pelín más de vuelta facer lo mesmu. Sigo ensín entender, la obsesión equipadora y aseguradora d'unos pasos con alternatives naturales. Nun doi más la brasa con esti tema... ya me cansa.

Poquín a pocu vamos metíendonos en tarrén más cenciello

Asína que, magar d'un descansu tomando'l sol, y de que Pangua tornáse de visitar el cumal del Tozal dero Mallo, el cual nun entraba nos mios planes, por falta d'altor jeje, ficimos tola faixeta de Carriata, esfrutando de cada pasu aéreu, de cada destrepe y de les guapes vistes cola qu'agasayábanos en los sos distintos tramos.

En plena viesca del circu de Carriata

Foi un preciosu final pa esta ruta, anque cuando finóse'l tramu aéreu tuvimos que sofrir un calor xabaz, inclusu nos caberos pasos de la ruta, pel mediu de la viesca que nos fizo aportar al fín, a la carretera que llevaba al aparcaderu d'Ordesa.

Yeren finalmente, 7 hores y 45 minutos de ruta y el calor nun taba siendo mui amable con nós, y col cansanciu que teníemos enriba dempués de cuatru díes prestosos de monte pirenáicu. Nel día de güei, más de 14 kms de ruta y 850 ms d'ascensión acumulada yeren un auténticu motivu pal cansanciu pero aún más los 2125 ms de baxada que llevábemos enriba.

Aportamos al centru de visitantes y a xintar asfaltu

Quiciás ye nesos momentos, onde un tramu de 600 ms de carretera nun te fai nin plizca de gracia, jeje. Aún así, tuviemos bon humor hasta cuando pasó l'autobús que baxaba a Torla, y nun mos quiso garrar nel puntu nel que salimos a la carretera.

Bono, unos minutos más tampoco nos diben a matar, asína qu'aportamos al aparcaderu, y metíemonos una xarra de cerveza bien fría, que devolviónos parte de la vida que perdíeramos nestos díes.

En plenu Vall d'Ordesa de nuevu

Con esto ya, solo nos quedó garrar el bus, y en Torla caleyar hasta'l coche onde garramos lo necesariu pa convertinos en persones de nuevu, ye dicir, ropa llimpio. Dexamos la pesada mochila, y garramos otra cargada de ganas de descansar nel hostal, onde una ducha caliente dió pasu a una visita con tiempu pel pueblu, unes cerveces, una cena afayaiza colos méritos montañeros y una nueche nuna cama cómoda onde durmir hasta'l día siguiente.

Nesi día siguiente despedímonos del Perineu Aragonés hasta una prósima visita y ficimos les munches hores en coche hasta la naguada Asturies... l'añu que vien más.

Camudando'l Camín finalizando Pireneus 2010-2011 en Torla

Nesta ruta ficimos 3 tresmiles de Pireneus: Taillón o Punta Negra (3142 ms), Cabieto Oriental (3027 ms) y Cabieto Occidental (3033 ms)Ver progresos en: Retos montañeros